Súťaže o záhradné domy, lotérie a prekvapenia v balíčkoch

Ceny André Rieu, DPD a neviem kto všetko sa zúčastňuje vôbec takéhoto super losovania, realitou je, že nič také reálne neexistuje a všetko je to podvod a zneužívanie zvučných mien, aby človek získal dojem, že je to legitímne.

Pár riadkov o reklame

"Kontaktujte nás, môžete vyhrať veľa peňazí vyskúšaním našej bezplatnej lotérie." a podobné variácie, ktoré vás majú povzbudiť v tom, aby ste hlava nehlava akože klikali, písali komentáre a interagovali, čím vlastne automaticky zvyšujete dostupnosť tejto reklamy a jej zobrazovanie ďalším používateľom. Nič menej a nič viac za touto taktikou nie je, ale to si už pozrime v tom, ako sme zhodnotili celý tento a jemu podobné podvody so súťažami, ktoré nikdy nik nevyhral, jedine tak podvodníci.

Ako prebiehalo naše pátranie

Aby ste možno pochopili celý proces hodnotenia, dávam do pozornosti odklik na často kladené otázky, kde sme zodpovedali, aké sú hlavné ukazovatele, ktoré hodnotíme a sledujeme. V neposlednej rade si určite prečítajte aj článok k tejto téme. Ak sa tak ešte nestalo.

Prvé kroky, ktoré by ste mali robiť aj vy, keď vidíte podobnú stránku či reklamu.

Ako prvé si vždy pozeráme informácie o stránke a jej transparentnosť. Je to úplne základný ukazateľ toho, ako dlho stránka existuje na sociálnej sieti a teda akú má minulosť. Keďže podobných stránok vzniká niekoľko stoviek, je to potom veľmi jednoduché a všetky stránky, ktoré nemajú históriu dlhšiu ako niekoľko rokov, by vás mali hneď odradiť. Žiadna reklamná agentúra ani spoločnosť akou sú DPD či iné spoločnosti, ktoré majú zvučné meno a sú zneužité na tieto podvody, nevytvorí súťažnú stránku bez toho, aby na nej informovala aj na svojej oficiálnej stránke.

Ak sa teda pozrieme na túto stránku, vidíme, že v čase písania príspevku (18. marca 2025) je to len 2 dni stará stránka a už sa snaží zaujať nezmyselnou súťažou, kde vlastne ani nemáte žiadne poriadne informácie o tom, čo je to za súťaž, aké sú pravidlá tej súťaže ani nič podobné, ale to je až ďalší krok pátrania.

Zákonné náležitosti versus pravidlá sociálnej siete Facebook

Zákon jasne vymedzuje, čo musí súťaž obsahovať a ako má byť špecifikovaná. To znamená, že ak by ste hľadali akékoľvek informácie o tom, kto súťaž organizuje, kto do nej dal nejaké finančné či iné dary, musel by o tom existovať reálne záznam v podobe podmienok súťaže. Tie musia obsahovať spoločnosť, ktorá súťaž organizuje, všetky náležitosti ako identifikátory spoločnosti, kontaktné údaje, zároveň aj informácie o tom, kto dohliada na výsledky v tejto súťaži a ďalšie dôležité právne aspekty, ako vymožiteľnosť výhry a podobne. 

Toto a iné takto dôležité veci by ste však na stránkach ako sú tieto a podobné, hľadali len ťažko, pretože nejde o reálnu súťaž. Nehovoriac o tom, že akékoľvek podmieňovanie účasti či prezentácie súťaže s podmienkou komentovania, lajkovania či podobnej interakcie s príspevkom, je v priamom rozpore s pravidlami soc. siete Facebook.

Aké informácie stránka ponúka?

Ako je možné vidieť v popise, údajne ide o lotériu zvučných osôb (Andre Rieu) a spoločnosti (DPD). Realita? Keby sme poslali otázku priamo komukoľvek zo zmienených osôb či firiem, vysmiali by nás, alebo by nám povedali to, čo vieme už od prvého pohľadu, že nič také neorganizujú, nič o tom nevedia a že ide o podvod. Je to bežná praktika, ktorou sa podvodníci snažia docieliť, že ich reklama a podvod bude vyzerať dôveryhodnejšie, keď tam vystupujú zvučné mená či spoločnosti. Toto nie je ani prvý ani posledný krát, čo bolo na podobnú súťaž zneužité meno Andre Rieu či spoločnosť DPD, FedEx a iné.

A čo sa deje ďalej?

V prípade, že súťaž zazdieľate, či odošlete komentár, alebo čokoľvek z toho, tak vás automaticky cez automatizované odpovede, prekvapí v schránke správ informácia o tom, že vám gratulujú a že ste vyhrali. Samozrejme, aby ste mohli získať svoju cenu, musíte len odovzdať zopár súkromných údajov ako je vaše meno, adresa, kontakty a v neposlednej rade to, čo je pre podvodníkov to najdôležitejšie - vaše bankové informácie. Síce by im malo stačiť číslo účtu, kam výhru poslať, oni to skúšajú tak, že údajne vám výhru vyplatia "na kartu".

Tu treba zbystriť pozornosť, pretože toto je fakt dôležité!

Treba si uvedomiť, že pre platobný styk je pre platiaceho potrebné vedieť len vaše číslo účtu, kam prostriedky treba poslať, on nepotrebuje vedieť žiadne údaje z vašej karty, pokiaľ mu vy nejdete niečo zaplatiť. Ak si od vás niekto pýta celé číslo karty, s dátumom platnosti a ešte aj overovacím CVC kódom zo zadnej strany karty, vedzte, že v tejto sekunde ste spravili najväčšiu životnú chybu a jediné, čo vám pomôže, je, ak okamžite kontaktujete vašu banku aby danú kartu zablokovala, ak to nie je možné spraviť priamo v aplikácii vašej banky. Dôvodom je, že pokiaľ získa ktokoľvek všetky tieto údaje, môže túto platobnú kartu zneužiť na online nákupy, čím vás pripraví o nemalé peniaze.

Poviete si, že "veď musí pri platbe zadať ešte ďalší kód z SMS" alebo, že "musím potvrdiť platbu v aplikácii". Toto vás síce môže ochrániť, ale ani táto ochrana nemusí byť vždy úplná a dokonalá. Podvodníci si totiž vedia tieto údaje nahrať na akúkoľvek kartu, vložiť si ju do virtuálnej peňaženky a robiť tak bezkontaktné platby, ktoré sú do výšky 50 eur bez akejkoľvek autorizácie. Ak sa vám teda niečo podobné stalo, nespoliehajte sa na žiadnu inú ochranu ako okamžité blokovanie karty.

Vaše údaje nekončia len u podvodníka!

Vďaka informáciám, ktoré o vás útočník nazbieral, sa však nemusíte báť, že by to tam končilo. Takto zozbierané informácie putujú následne ďalším podvodníkom a na takzvaný darkweb, kde sa predávajú, pretože sú overené, podložené kreditkami a tak podobne. V roku 2023 boli informácie o 119 miliónoch ukradnutých platobných kariet zverejnené voľne alebo na predaj online, podľa štúdie Recorded Future. Väčšina týchto informácií o ukradnutých kartách, čiže 71,4 milióna kariet, sa nakoniec predala na temnom webe. To je už obrovské číslo a vyššie sa zvýši až v roku 2024. Takže nejde len o kartu a jej zneužitie, ale o všetky vaše údaje. 

Galéria podvodu

Podvodná stránka na soc. sieti
Podvodná stránka na soc. sieti ~ Pár dní existujúca stránka, bez reálnych informácií, okamžite vytvárajúca reklamy a posty s údajnou lotériou a súťažou.
Propagovaný príspevok
Propagovaný príspevok ~ Tento a podobné príspevky zaplavujú sociálne siete denno denne.
Podvod so zneužitím zvučných mien a firiem
Podvod so zneužitím zvučných mien a firiem ~ DPD a ani Andre Rieu nemajú ani len šajnu o tom, že by robili takúto "lotériu". Čím to asi tak je?
Existencia je kritická
Existencia je kritická ~ Ak stránka existuje pár dní či mesiacov a hneď ponúka neskutočné ceny či výhry, verte tomu či nie, vždy to je len podvod. Každá firma a reklamná agentúra sa snažia o to, aby sa propagovala značka, nebudú si vytvárať "no name" súťažné stránky bez toho, aby zaznel názov značky. To je jednoduché pravidlo.
Stali ste sa obeťou takéhoto podvodu a chceli by ste sa podeliť o vlastnú skúsenosť?

Budeme veľmi radi, ak sa s nami podelíte o vašu skúsenosť. Samozrejme, že všetky vaše údaje nebudú zverejnené, no chceli by sme mať prehľad o tom, koľko ľudí skočilo na lep podvodníkom.

onlinePODVODY.sk

Aj keď sa to možno na začiatok vôbec nezdá, onlinePODVODY.sk sú neziskovým projektom a budeme radi, ak nás podporíte. Najjednoduhšia forma, akou to môžete urobiť je, že nás lajknete a budete sledovať na Facebooku. Rovnako tak budeme radi aj za každé zdieľanie nášho článku o podvode, pretože o tom je celý náš projekt, aby sa šírila osveta o tom, ako vedia vaši blízky rozoznať podvody na internete.