
Aj keď sa dropshipping vo svojej podstate nestal zatiaľ ničím nelegálnym, dá sa povedať, že nie je úplne korektnou formou "podnikania", či predaja. Skúsme si teraz povedať, prečo tomu tak je a čo považujeme za nebezpečné, ak ide o dropshippingové ponuky.
Podnikateľom a predajcom je vlastne ktokoľvek
Ak si vezmeme zákony, tak by ste reálne nemali podnikať, pokiaľ na to nemáte príslušné oprávnenia, či už v podobe spoločnosti s ručením obmedzeným, prípadne akciovku či živnosť. Problém však je, že zistenie konkrétneho vlastníka eshopu v zahraničí je takmer nemožné, nech sa na to pozeráme akokoľvek. Takže si dnes môže cez Shopify spraviť obchod ktokoľvek a ešte k tomu za úplne super cenu, 3 mesiacov za jedno euro. To podvodníkom úplne stačí, pretože životnosť ich domén po zavedení predaja nie je o nič dlhšia, pretože ich recenzie doslova rozsekajú.
To však ešte neznamená problém, však? Urobiť si obchod a predávať čokoľvek, odkiaľkoľvek a za ceny, aké si vy sami určíte. Ak si odmyslíme etiku a morálne hodnoty, ktoré by sme u podvodníkov asi aj tak ťažko hľadali, tak sa vlastne nič nedeje. A tak začíname podnikať vo veľkom. Prečo nie? Budget máme 100 eur, tak keď si zaregistrujeme napríklad 20 domén, tak ešte stále máme nejakú tú rezervu.
Prečo spomíname práve 20 domén? Len ako príklad, pretože domén, ktoré si podvodníci registrujú, je rádovo tisíc a ešte stále je to pre nich výhodný biznis. Prejdime ale k základom a nejakému tomu popisu, čo to dropshipping je, prečo je to problém a ako rozoznať dropshippingové ponuky.
Keď nemáte s čím začať ale chcete zarábať
Tak by sme my osobne nazvali tento super luxusný moderný model predaja, kedy vy - ako predajca - vo svojej podstate dostanete na vašich stránkach objednávku, kde užívateľ zaplatí vašu sumu za tovar, ktorý si vy ale kúpite niekde inde, najčastejšie u dohodnutého dodávateľa od ktorého ponuku máte, za nižšiu, často veľkoobchodnú cenu, takže s maržou pre vás. Váš dodávateľ následne pošle objednaný tovar vášmu zákazníkovi a vy máte zarobené na tom, že ste vlastne sprostredkovali obchod niekomu, bez toho, aby ten niekto - dodávateľ - mal stovky vlastných eshopov.
Poviete si, že je to predsa WIN-WIN situácia, nie? Zákazník dostane svoj tovar, vy svoju províziu a dodávateľ množstvo obchodov, ktorí predávajú jeho tovar. V ideálnom svete by sme asi povedali, že áno. To, že ale v ideálnom svete nie sme, je aj dôvodom, prečo náš web a projekt vznikol a aj to, prečo práve čítate tieto riadky.
Od toho dobrého k tomu najhoršiemu
Keďže sa táto forma "podnikania" rozbehla (v zahraničí je to neskutočné), tak neexistuje v podstate reklama, ktorá by vás nezaviedla na e-shop, ktorý je ako cez kopirák toho, čo ste videli už asi sto krát, len zakaždým má iný názov, iné ceny a stále rovnakú formu predaja a klamania.
Štruktúra stránok, kde sú len základné "povinné jazdy" v podobe podmienok používania, reklamačného poriadku, kontaktných údajov, ktoré vlastne neobsahujú žiaden kontakt okrem whatsappu, emailu či kontaktného formuláru, na ktorom sa nikdy k žiadnej podpore nedovoláte. Taká je realita. Taký je svet, kde sa dropshipping dostal a ako sa začal zneužívať.
Sociálne siete zahltené akciovými ponukami s výraznými zľavami, ktoré nedávajú žiaden zmysel, no stále na vás dokážu zarobiť a oklamať vás. Čo je najhoršie je to, že často krát údaje z takýchto stránok končia v zoznamoch, ktoré sú poskytované podvodníkom, ktorí vás následne s odstupom času budú oslovovať s ponukami na riešenie problému s falošným obchodom, právnymi službami ak ste boli podvedení a tak podobne. Ako by to vedeli? Jednoducho, sú to stále tí istí, čo vás podviedli.
Ak si niekedy skúsite dať do vyhľadávača akýkoľvek text z niektorej z uvedených stránok, napríklad zo sekcie "O nás", zistíte, koľko eshopov má ten istý text. Od slova do slova, kópia toho istého textu, maximálne s úpravou názvu obchodu, aby to nevyzeralo až tak blbo. To, že ale zvyšok textu je komplet kópia, už im je asi jedno. Písali sme o podvode s falošnými eshopmi (pretože tak označujeme aj dropshipping), kde sme si zobrali na mušku catherine-luxury(.)shop. Poviete si, že názov znie luxusne, tak to musí byť reálny obchod však? Ale má doménu .shop. Úprimne, žiaden eshop nikdy nesiahol po doméne shop, pretože sú to náklady, ktoré fakt nepotrebujú. Kto by zbytočne platil 50 dolárov ak môže platiť 5 až 8? Len podvodník, čo sa snaží presvedčiť vás, že je to luxusná značka, však?
Na stránke "O nás (About us)" majú text "Since we know you want all sorts of custom products, we got you covered with highly professional suppliers ..." ... Tak sme si ho dali do googlu. Vedeli ste, že ak celý text uzatvoríte do úvodzoviek, tak google bude hladať konkrétne presné znenie toho istého textu? Že nie? Vyskúšajte, či dostanete rovnako 14 stránok výsledkov vyhľadávania. Ak si vezmeme, že na stránku je 10 výsledkov, tak to máte 143 stránok, ktoré majú presne ten istý text v stránkach "O nás". Jediné, čím sa líšia je zameranie obchodu, teda to, aké ponuky ten-ktorý obchod má.
Každý robí všetko a nikto nerobí nič
Poviete si, že nemôže byť na škodu, ak si viete tovar kúpiť kdekoľvek ak je to lacnejšie, však? V skutočnosti však nákupom na podobných stránkach sa dostávate do sivej zóny, v ktorej nemáte žiadnu ochranu spotrebiteľa, takže ak budete chcieť tovar reklamovať, nech vám stránky uvádzajú čokoľvek, nemáte žiadnu oporu v zákone, pretože ste nenakúpili na stránkach, ktoré spadajú pod vašu krajinu, takže sa musíte obrátiť na európsky súdny dvor a tam riešiť svoj súdny spor. Máte na to dostatok času a financií? Predpokladám, že nie.
Takže, ako sme písali, ste zrazu v zóne, kedy Slovenská obchodná inšpekcia nenarobí nič a nemôže eshop nijako postihnúť, ani dohľadať predajcu a pokutovať ho. Rovnako tak majú zviazané ruky aj orgány činné v trestnom konaní, pretože neviete od koho ste nakúpili, nakoľko nejde o reálny obchodný subjekt ktorý by bol registrovaný na Slovensku. Rovnako ťaháte za kratší koniec aj v prípade, že by ste sa chceli obrátiť na banku a platbu zrušiť, pretože ste vykonali platbu a objednávku dobrovoľne. Jediné v čom vám vie banka v tomto smere pomôcť je to, že vám zablokujú kartu pre jej prípadné zneužitie.
Ale aby sme sa vrátili trošku aj k tomu, že nikto nerobí nič. Ako zákazník si objednáte tovar, takže očakávate, že ho bude predajca v krátkom čase aj doručovať, však? Realitou je, že často krát ide o automatizované procesy, kedy sa objednávky procesujú na pozadí, hneď ako je potvrdená platba. Následne sa automaticky urobí objednávka u dodávateľa a ten sa podľa jeho vlastných pravidiel a možností, rozhodne, kedy vám tovar bude alebo nebude doručovať či odosielať. Často krát to nie je problém, pretože väčšina ponúk je tak či onak z obchodov ako je Temu, AliExpress, Wish a iné veľkosklady, ktoré sú v číne, takže objednávky odoslané budú, ale...
Kedy, v akom čase a či sa vôbec niekedy dozviete čokoľvek o vašej objednávke, o tom, či bola platba prijatá, či objednávka bola odoslaná a ako ju viete sledovať, je často otázka, ktorú potom nájdete v recenziách daných eshopov. Nie v tých kupovaných, fejkových, čo sú pod reklamou, alebo 5 hviezdičkových, ktoré sú často písané osobou s jedinou recenziou, čiže úplne nedôveryhodnou. Keď sa prepnete na najhoršie hodnotenia, v nich nájdete poväčšinou pravdu o týchto dropshippingových eshopoch.
Suma sumárum
Ak môžete, vyhnite sa ponukám, ktoré na vás kričia ako je tovar úžasne lacný, ako super vyzerá a tak podobne. Najčastejšie skončíte u "dropshippera", ktorý vám ponúka lacný tovar z číny, kde pri doručení, ktoré trvá niekoľko mesiacov, zostanete sklamaní, že tovar nezodpovedá kvalite, nefunguje, je poškodený alebo jednoducho vôbec nestál za to.
Galéria k článku

Nech sa na ponuku pozeráme akokoľvek, viete si predstaviť magora, ktorý by predával niečo v hodnote 50 tisíc len za pár dolárov? Doslova?

Nech je na obrázkoch značiek koľko chce, vždy si skontrolujte, či obchod, ktorý ste otvorili, je skutočne obchodom tej danej značky, ktorú sa obrázok snažil predať. Ak by sme si zobrali obrázok tejto reklamy, tak by sme mali by sme skončiť na stránkach www.zara.com, však? Viete, kde sa otvorí táto reklama?

Dropshipperi nemajú žiadnu klientskú podporu, nekomunikujú, pretože nevedia ako by mali komunikovať, nakoľko nemajú žiadnu predstavu o tovare a možnostiach, ako zabezpečiť výmenu tovaru s dodávateľom, ktorým je často čínsky sklad.

Aj tak končia niekedy objednávky u neoverených obchodníkov a dropshipperov. Často môžete iba čakať, dúfať, alebo rezignovať a nechať komentár podobný tomuto.

Doména nemá nič spoločné s Amazonom, ale logo na stránkach musí byť. Či ide o affiliate reselling si už nespomíname, ale skôr nie ako áno.

Platformy na hodnotenia nie sú vždy úplne objektívne, hlavne ak ide o recenzie, kde sa spoliehate na to, že užívatelia vám dajú hodnotenie. Samozrejme, tie vedia tiež oklamať, ale len na krátko. Často sa stane, že následne verifikačné procesy skončia tak, že všetky podvodné 5 hviezdičkové recenzie skončia presne tam, kde aj vznikli... V koši.
Stali ste sa obeťou takéhoto podvodu a chceli by ste sa podeliť o vlastnú skúsenosť?
Budeme veľmi radi, ak sa s nami podelíte o vašu skúsenosť. Samozrejme, že všetky vaše údaje nebudú zverejnené, no chceli by sme mať prehľad o tom, koľko ľudí skočilo na lep podvodníkom.
0 komnetárov